Strategische personeelsplanning in de zorg
Een te hoge werkdruk in de zorg is helaas niet nieuw. Een groot deel van de zorgprofessionals ervaart stress en heeft te maken met lange werkdagen. De capaciteitsvraag is al meerdere jaren een groot probleem, maar heeft zich tijdens de coronacrises nog verder ontwikkeld. Er ligt te veel werk voor te weinig medewerkers. Ook de verantwoordelijkheden die hierbij komen kijken, dragen bij aan een te hoge werkdruk.
Wat is strategische personeelsplanning?
In werkvelden met een hoge werkdruk, is een strategische personeelsplanning onmisbaar. Het geeft vertrouwen en zorgt ervoor dat de zorgprofessionals het werk aan kunnen. Ook in de zorgsector is het van belang om met een personeelsplanning te werken om optimaal in de behoefte van de medewerkers te kunnen voorzien. Het proces waarbij er op tijd en gericht wordt gestuurd op een maximale bezetting, zorgt ervoor dat de het werk beter uit te voeren is voor de zorgprofessionals. Het is van belang om gegevens en toekomstige ontwikkelingen inzichtelijk te maken, om zo een duurzame inzetbaarheid van de zorgprofessionals te realiseren.
Het is cruciaal om een strategische personeelsplanning te maken met oog voor de mens. Syntro zorgt voor een mensgerichte en datagedreven strategische personeelsplanning. Zeker wanneer er problemen zijn met het regelen van de juiste medewerkers met de geschikte competenties, kan het aangenaam zijn om dit uit te besteden aan een partij met veel ervaring in dit vakgebied. Onze kracht ligt in de werkwijze waarin we ons richten op de mens, wat zeker voor zorgprofessionals als belangrijk wordt ervaren. Met behulp van diverse tools die de planning automatiseren, zorgen we voor een maatwerkoplossing.
Met de vergrijzing van Nederland en de toenemende vraag naar zorg, wordt het steeds belangrijker voor zorginstellingen om hun personeelsbestand op de juiste manier in te richten. Dit is niet alleen essentieel voor het waarborgen van de kwaliteit van de zorg, maar ook voor het behoud van de zorgprofessionals en hun loyaliteit.
Luisteren naar de medewerkers voor een fijne werkomgeving
Een veilige werkomgeving waarin medewerkers zich gehoord voelen, is van essentieel belang voor het stimuleren van de motivatie en loyaliteit onder de medewerkers. Door te luisteren naar de zorgprofessionals wordt er meer betrokkenheid gecreëerd. Voor veel medewerkers is het belangrijk dat zij zich gewaardeerd voelen en de ruimte krijgen om hun mening te geven. Dit komt niet alleen de betrokkenheid ten goede, maar ook de tevredenheid van de medewerkers. Luisteren naar de medewerkers is de eerste stap binnen een prettige werkomgeving. Een strategisch plan met ook voor de mensen in de organisatie resulteert in een stijging van de loyaliteit van zorgprofessionals. Dit maakt oog hebben voor de mensen in je organisatie noodzakelijk.
Waar zit de behoefte aan gewenste capaciteit en competenties?
Om een optimale werkomgeving te creëren, is het van belang de behoeftes van de werknemers in kaart te brengen en te anticiperen op situaties die veranderen. In de zorg heb je bepaalde capaciteiten en competenties nodig om de doelen te kunnen bereiken. Door de gewenste capaciteit en competenties inzichtelijk te maken, kan hier op worden ingespeeld en draagt dit bij aan de optimale personeelsplanning. Iedere medewerker heeft immers zijn eigen kwaliteiten en expertises. Aan de hand van wiskundige modellen en analyses zorgen we ervoor dat dit inzichtelijk wordt wat resulteert in de optimale personeelsplanning. Voor zowel de werknemer als de werknemer is dit bevorderlijk.
Willen jullie ook een strategische personeelsplanning die mensgericht en datagedreven is? Syntro is een ervaren partij die jullie hiermee van dienst kan zijn.