Logicx bergingwagen

Nachtdiensten of oproepdiensten?

Logicx is een landelijk werkend bergingsbedrijf.  Het bedrijf zorgt dat snelwegen bereikbaar blijven bij ongelukken of wanneer een automobilist strandt door pech. De service is 24 uur per dag beschikbaar, waardoor bergers op ieder moment kunnen worden opgeroepen om te assisteren bij noodsituaties. Het rooster van de bergers moet enerzijds aansluiten op de te verwachten werkzaamheden, maar anderzijds rekening houden met de belasting van de dienst.

In samenwerking met het management en de bergers hebben onze adviseurs van Syntro op verschillende locaties de wensen geïnventariseerd. Met behulp van data-analyse hebben we het patroon van het werkaanbod bij Logicx geanalyseerd. Hieruit is gebleken dat er steeds meer werkdruk ontstaat tijdens nachtelijke uren. Op bepaalde locaties worden nachtwerkzaamheden momenteel ingevuld met oproepdiensten (consignatiediensten). Echter, op specifieke dagen is er een structurele behoefte aan nachtelijke werkzaamheden, waarbij oproepdiensten geen volledige oplossing bieden.

We hebben daarom nachtdiensten geïmplementeerd om de werkdruk in het rooster te verlagen. De roosters zijn aangepast op basis van recente inzichten en uitvoerig besproken met de werkgroep. Dit heeft geresulteerd in nieuwe roosters die breed worden gedragen, waarbij de input van medewerkers en management, alsook de data-analyse, centraal hebben gestaan.